وبلاگ آموزشی جم ترونیک

بهترین کتاب آموزش آردوینو چیست؟ معرفی ۲۰ کتاب Arduino

کتاب آموزش آردوینو

هیچ چیز جای یک کتاب آموزشی خوب را نمی‌گیرد. در این مقاله قصد داریم 20 کتاب برتر آموزش آردوینو را معرفی کنیم. در هرکدام از این کتاب‌ها، کار با بردهای آردوینو به‌صورت پروژه محور آموزش داده می‌شود. این پروژه‌ها کاربردی هستند، اما نباید به آن‌ها اکتفا کنید. چرا که اغلب این پروژه‌ها بیشتر جنبه آموزشی و شاید در پروژه‌های صنعتی کاربردی نداشته باشند. برای راحتی کار شما در انتخاب کتاب، شرح مختصری درباره هرکدام قرار داده‌ایم.

۱- 30 Arduino Projects for the Evil Genius

 

کتاب آموزش آردوینو
  • مؤلف: سایمون مانک
  • نشر: Evil Genius

این کتاب آموزش‌های گام‌به‌گام 30 پروژه را با بردهای آردوینو Uno و Leonardo دارد. آموزش پروژه‌هایی مانند فن قابل‌کنترل، لیزر قابل‌کنترل با سرو موتور و غیره در محیط Arduino IDE version 1 در کتاب آمده است. مزیت آن، در توضیح‌های بسیار شفاف و گام به گام آن و همچنین عکس‌های شماتیک از هر پروژه است.

۲- Arduino: A Quick Start Guide

 

کتاب آردوینو
  • مؤلف: مایک اشمیت
  • نشر: The pragmatic programmers

این کتاب راهنمای مناسبی برای پروژه‌های متفاوت در زمینه آردوینو است. حتی افرادی که هیچ‌دانشی در زمینه الکترونیک ندارند نیز با خواندن این کتاب می‌توانند گجت‌هایی کاربردی را با بردهای آردوینو بسازند. همچنین آموزش پروژه‌هایی همچون گیم کنترلر، تاس باینری و غیره در این کتاب آمده است.

۳- Advanced Arduino Techniques in Science

کتاب آموزش آردوینو

 

  • مؤلف: سایمون مانک
  • نشر: Springer

برخلاف بسیاری از کتاب‌های آموزشی بردهای آردوینو که برای افراد تازه‌کار، پروژه تعریف می‌کنند، این کتاب مخصوص افرادی است که درباره میکروکنترلرها و زبان‌های برنامه‌نویسی اطلاعات دارند و می‌خواهد مهارت خود را بیفزایند. در این کتاب شما مباحث پیشرفته‌ای همچون نحوه بستن یک حلقه بسته کنترلی و ساخت یک کنترل‌کننده PID را خواهید آموخت.

۴- Arduino Cookbook

کتاب آموزش آردوینو
  • مولف: مایکل مارگولیس
  • نشر: O’Reilly Media

اگر دنبال کتابی هستید تا با خواندن آن هر چه در مورد آردوینو لازم است بدانید این کتاب، کتاب مناسبی است. زیرا در این کتاب از نحو نصب Arduino IDE و اتصال برد آردوینو به لپ‌تاپ تا انواع پروژه‌های کاربردی ساخت یک دستگاه برای انجام کاری مشخص را توضیح داده است. یکی از فصل‌های این کتاب به بحث کنترل دستگاه‌ها از راه دور و بحث اینترنت اشیا به طور اختصاصی پرداخته است.

۵- Arduino for Dummies

کتاب آموزش آردوینو
  • مولف: جان ناسی
  • نشر: ‎For Dummies

مثالی دیگر از یک شاهکار برای انجام پروژه‌های متفاوت است. بعد از خواندن این کتاب شما می‌توانید ورودی و خروجی‌ها را دریافت، از نظر نوع داده سازگار و در نهایت استفاده کنید تا آن‌ها را برای ساخت یک نمونه اولیه قوی به کار ببرید و میان محیط نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ارتباط برقرار کنید. 

۶- Arduino Projects Book

کتاب آموزش آردوینو
  • مولف: اسکات فیت گرالد
  • نشر: Arduino

مهم‌ترین ویژگی این کتاب لغت‌نامة آن است. تمامی اصطلاحات و واژگانی که در حوزه کار با بردهای آردوینو در این کتاب آورده شده است. همچنین 15 پروژه جهت آموزش استفاده از سنسورهای مختلف با میکروکنترلر آردوینو در این کتاب موجود است.

۷- Arduino Projects for Dummies

کتاب آموزش آردوینو
  • مولف: براک کرفت
  • نشر: Evil Genius

موضوعات این کتاب در ادامه کتاب Arduino for Dummies از همین انتشارات است. در آن پروژه‌های کنترل خانه و باغ به‌وسیله برد آردوینو Uno مطرح شده است. همچنین شما نحوه اتصال این برد با GPS و کارکردن با آن را خواهید آموخت.

۸- Arduino Sketches: Tools and Techniques for Programming

کتاب آموزش آردوینو

مولف: جیمز لنگ بریج

نشر: Wiley

همان‌طور که می‌دانید، برای حرفه‌ای شدن در هر زمینه‌ای باید ابزارها و تکنیک‌های بسیاری را بیاموزید. بسیاری از این تکنیک‌ها در این کتاب آموزش‌داده‌شده است. این کتاب با یک مقدمه مناسب از بحث زبان برنامه‌نویسی و ارتباط سریال شروع می‌کند و در آخر به آموزش کار با GPS، Robot، Wi-Fi می‌پردازد. در ابتدای این کتاب، مفاهیم پایه الکترونیک نیز آموزش‌داده‌شده است. 

۹- Arduino Tutorials Point

مولف: سایمون مانک

نشر: Evil Genius

این کتاب مختص کسانی است که آردوینو را به‌قصد سرگرمی یاد می‌گیرند. این کتاب مفاهیم ساده و پیچیده آردوینو را دربرگرفته است. اگر به دنبال یادگیری کار با میکروکنترلرها و سنسورها هستید، این کتاب با مباحث مهمی که به‌صورت پروژه محور مطرح می‌کند و آموزش می‌دهد، می‌تواند به شما کمک کند. برای دانلود رایگان این کتاب روی این لینک کلیک کنید.

۱۰- Beginning Arduino Programming

 

کتاب آموزش آردوینو

مولف: برایان ایوانز

نشر: Apress

این کتاب قصد دارد تا برنامه‌نویسی بردهای میکروکنترلر آردوینو را آموزش دهد. برخلاف بسیاری از کتاب‌های آموزش آردوینو، این کتاب ابتدا مفاهیم مهم در برنامه‌نویسی این برد را آموزش می‌دهد و سپس به استفاده از مفاهیم پایه در پروژه‌های مختلف از پروژه‌های ساده تا پیچیده می‌پردازد. این مفاهیم در برنامه‌نویسی sketchها بسیار ضروری و گریز فناپذیر است.

۱۱- Beginning C for Arduino

کتاب آموزش آردوینو

مولف: جک پوردوم

نشر: Apress

موضوع ارتباط پلتفرم آردوینو و زبان برنامه‌نویسی C، در این بخش شفاف‌سازی‌شده است. این کتاب ابتدا مفاهیم پایه C مانند Data Type ها را توضیح داده و سپس به توضیح توابع موجود در این زبان و استفاده آن‌ها در نرم‌افزار آردوینو پرداخته است. این کتاب راهنمای خوبی برای یادگیری و استفاده از کتابخانه‌های آردوینو است. همچنین بسیاری از سؤال‌هایی که برای افراد وارد شونده به این حوزه پیش می‌آید را پاسخ داده است.

۱۲- C Programming for Arduino

کتاب آموزش آردوینو

مولف: ژولین بیل

نشر: Packt Publishing

این کتاب کار با بردهای آردوینو را با آموزش مفاهیم پایه برنامه‌نویسی و ارائه مثال به شما آموزش می‌دهد. مفاهیمی اعم از ورودی‌های دیجیتال و آنالوگ و مفاهیم پیچیده‌تر آموزش داده می‌شود تا شما تکنیک‌های پیشرفته برای انجام پروژه‌های آردوینو را به دست آورید.

۱۳- Embedded Controllers Using C and Arduino

کتاب آموزش آردوینو

مولف: جیمز فیوره

نشر: Independently published

در این کتاب بحث سازگاری و ارتباط بردهای میکروکنترلر و زبان C در نرم‌افزار آردوینو به طور کاملاً تخصصی بررسی می‌شود. این کار با آموزش مفاهیم اولیه برنامه‌نویسی C آغاز می‌شود و در نهایت به مفاهیم پیچیده‌تر توابع، حلقه‌ها و غیره می‌پردازد. اگر به دنبال یادگیری تخصصی کار با میکروکنترلرها هستید این کتاب گزینه مناسبی است.

۱۴- Exploring Arduino: Tools and Techniques for Engineering Wizardry

کتاب آموزش آردوینو

مولف: جرمی بلوم

نشر: Wiley

در فصل اول این کتاب، مفاهیم پایه کاری مهندسی در آردوینو بررسی می‌شود. در فصل دوم به بحث کنترل فضای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آردوینو پرداخته می‌شود. نهایتاً در فصل سوم، شما نحوة ارتباط با رابط کاربری‌های مختلف با باس‌های مختلف را می‌آموزید.

۱۵- Introduction to Arduino: A Piece of Cake

کتاب آموزش آردوینو

مولف: آلان جی اسمیت

نشر: CreateSpace Independent Publishing Platform

این کتاب ابتدا پلتفرم آردوینو را معرفی می‌کند و سپس با پروژه‌های متعددی همچون ترمومتر دیجیتالی، تفنگ پلاستیکی به شما نحوه کار با سنسورها، ماژول‌ها و ورودی و خروجی‌ها را آموزش می‌دهد. یادگیری این پروژه به‌سادگی آب‌خوردن است.

۱۶- Programming Arduino: Getting Started with Sketches

کتاب آموزش آردوینو

مولف: سایمون مانک

نشر: McGraw Hill TAB

نحوه کار با بردهای آردوینو به‌صورت گام‌به‌گام آموزش‌داده‌شده است. این کتاب بر خلاف سایر کتاب‌هایی که پر از متن و کد است، با تصاویر و اشکال آموزش را پیش گرفته است. از مفاهیم پایه زبان برنامه‌نویسی C++ شروع می‌کند و به استفاده از این مفاهیم در توابع برنامه‌نویسی پرداخته است.

۱۷- Programming with Arduino

مولف: وارویک ای اسمیت

نشر: Elector

این کتاب مسیر آموزش خود را از مفاهیم پایه که دانستن آن الزامی است شروع می‌کند و سپس به آموزش مفاهیم پایه الکترونیک می‌پردازد. نهایتاً شما خواهید آموخت که چگونه یک پروژه مبتنی بر بردهای آردوینو را با یادگیری پروژه‌های مختلف توسعه دهید.

۱۸- Programming Your Home: Automate with Arduino, Android, and Your Computer

کتاب آموزش آردوینو

مولف: مایک ریلی

نشر: Pragmatic Bookshelf

اگر از افراد باتجربه در زمینه کار با بردهای آردوینو هستید، پیشنهاد می‌کنم که این کتاب را مطالعه کنید، این کتاب به انواع روش‌های اتوماسیون خانگی می‌پردازد. پروژه‌های جالبی همچون بررسی سطح آب در صورت پرشدن، دریافت بسته از پست، بستن اتومات در و غیره تشکیل شده است. 

۱۹- Starts Kit for Arduino

نشر: Elecrow

این کتاب آنلاین و رایگان به‌عنوان یک راهنمای خوب برای آموزش کتاب‌های آردوینو عمل می‌کند. تمامی المان‌های اولیه آردوینو را مطرح می‌کند و پروژه‌های مختلفی همانند LED چشمک‌زن را در ابتدا بررسی می‌کند و نهایتاً به پروژه‌های پیچیده‌تر و جالب‌تری می‌رسد که کارکردن با کتابخانه‌ها و ماژول‌های مختلف را به طور کامل به شما آموزش دهد. می‌توانید فایل pdf آن را از این لینک دریافت کنید.

۲۰ Teach Yourself Arduino Programming in 24 Hours

کتاب آموزش آردوینو

مولف: ریچارد بلوم

نشر: Sams Publishing

این کتاب مدعی است که در کمتر از 24 ساعت شما می‌توانید آموزش کار با آردوینو را بیاموزید. در 5 ساعت اول، شما مفاهیم ابتدایی را می‌آموزید و سپس در 5 مین الی 13 مین ساعت نحوه پیاده‌سازی این مفاهیم را می‌آموزید و در نهایت به نحوه استفاده از این مفاهیم می‌پردازید.

جمع‌بندی

در این مقاله از جم ترونیک ۲۰ عنوان از بهترین و ساده‌ترین کتاب‌های آموزش آردوینو را به شما معرفی کردیم. اگر شما هم کتاب دیگری می‌شناسید، آن را پایین همین پست به ما معرفی کنید.

اگر علاقمند به یادگیری آردوینو هستید و نمی‌دانید چه قطعه‌هایی را باید بخرید، به شما خرید «مجموعه آموزشی آردوینو» را پیشنهاد می‌کنیم.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *