قوانین و ضوابط جم‌ترونیک

فلسفه وجودی جم‌ترونیک ارایه راه حل های فناورانه بر پایه فناوری های پایه و نوآورانه الکترونیک به تولید کنندگان، مخترعان، مبتکران، اساتید، دانشجویان و هنرجویان الکترونیک برای اهداف بشردوستانه و دوست دار محیط زیست  است. در نتیجه جم‌ترونیک از میان هزاران قلم کالای الکترونیک از قطعات گرفته تا ماژول ها و از لوازم مصرفی تا لوازم جانبی را به گونه ای تامین و تدارک می بیند که انرژی و زمان فعالان و نوآوران الکترونیک به شکل بهینه برای پیدا کردن کالای مورد نظر صرف شود.  از این رو جم‌ترونیک به مراجعین پیشنهاد می کند که مطالبی که در ادامه می آید را مطالعه کنند.

جم‌ترونیک برای هر کدام از فعالان صنعت الکترونیک از هنرجویان گرفته تا فعالان کلان اقتصاد صنعت الکترونیک، پنل کاربری در نظر گرفته است که با ثبت نام در جم‌ترونیک این پنل فعال می شود. عضویت در پنل کاربری جم‌ترونیک نیز به معنای اطلاع و پذیرش قوانین جم‌ترونیک است.

ضوابط عمومی جم‌ترونیک

جم‌ترونیک یک بنگاه تجارت الکترونیک و تحت لیسانس فروشگاه جام جم الکترونیکاست که در چارچوب قوانین ج.ا.ایران، قانون تجارت الکترونیک و قانون حمایت از حقوق مصرف کننده فعالیت می کند و به دنبال آن مراجعه کنندگان به جم‌ترونیک نیز در این چارچوب قرار می گیرند و رعایت این قوانین و چارچوب های حاکم بر آن برای مراجعه کننده و جم‌ترونیک الزامی است.

جم‌ترونیک آخرین به روز رسانی های ضوابط و قوانین خود را در همین صفحه منتشر می کند و مراجعه کننده بنابر آنچه گفته شد با ثبت نام یا ثبت سفارش در جم‌ترونیک عملا این تغییرات را نیز پذیرفته است.

تعریف مراجعه کننده

مراجعه کننده شامل هر شخص حقیقی یا حقوقی می شود که یا در جم‌ترونیک ثبت نام کرده است و یا ثبت سفارش کرده  و یا از خدمات جم‌ترونیک از جمله پشتیبانی آنلاین و یا تلفنی بهره برده است.

ثبت اطلاعات مراجعه کنندگان

جم‌ترونیک برای انجام امور مراجعه کنندگان از ارایه خدمت گرفته تا ارسال سفارش به اطلاعات و مشخصات مراجعه کنندگان از جمله نام و نام خانوادگی(برای اشخاص حقوقی نام شخصیت حقوقی به همراه نام و نام خانوادگی نماینده آن)، شماره تلفن (در صورتیکه شهرستان باشد به همراه کد شهرستان و در صورتیکه شماره داخلی داشته باشد به همراه شماره داخلی) ، نشانی پستی بعلاوه کد پستی را با صفحه کلید فارسی و دیکته فارسی به جم‌ترونیک ارایه دهند.

ایمیل و شماره تلفن معتبر مبنای ارتباط جم‌ترونیک با ایشان خواهد بود، لذا ضروری است مراجعه کنندگان گرامی نسبت به صحت و اعتبار ایمیل و شماره تلفن اطمینان حاصل کنند.چرا که عدم صحت و اعتبار کانال های ارتباطی مانند ایمیل و تلفن زمینه ساز تاخیر، ناهماهنگی، مفقودی و با مرجوعی سفارش خواهد بود. در این صورت هر گونه خسارت و هزینه ناشی از آن از عهده جم‌ترونیک خارج خواهد بود.

اطلاعات مراجعه کنندگان جم‌ترونیک در زمره اطلاعات حریم خصوصی جم‌ترونیک طبقه بندی شده و از آن در مخازن امن داده نگهداری می شود.

کانال های ارتباطی

جم‌ترونیک یک بنگاه کسب و کار آنلاین است و کلیه کانال های ارتباطی با مراجعه کننده به صورت الکترونیک و از راه ایمیل، پیام کوتاه، گفتگوی مکتوب در بخش گفتگوی جم‌ترونیک، ارسال پیام صوتی در نرم افزارهای کاربردی پیام رسان و دیگر کانال های ارتباطی الکترونیک خواهد بود. بنابر این مراجعه کننده هنگام ورود به جم‌ترونیک پذیرفته است که این کانال ارتباطی میان جم‌ترونیک و ایشان برای پاسخ گویی به درخواست باز است. این به معنای رسمی و مورد قبول بودن ایمیل و شماره تلفن هایی است که مراجعه کننده به جم‌ترونیک ارایه کرده تا جم‌ترونیک تمامی پیام ها، نامه ها و اطلاع رسانی های خود را از کانال های مذکور با مراجعه کننده و بالعکس مدیریت کند.

قیمت‌ و موجودی اقلام مندرج در جم‌ترونیک

از آنجایی که صنایع مادر الکترونیک در ایران وجود ندارد و از طرفی تولید کالای الکترونیک وابستگی زیادی به صنایع مادر دارد، قیمت و موجودی مندرج در جم‌ترونیک ارتباط معناداری با نوسانات ارزی بازار خواهد داشت. اما این به معنای افزایش بی رویه قیمت به نفع جم‌ترونیک نبوده و نخواهد بود. چرا که فلسفه وجودی جم‌ترونیک همچنان که در ابتدای این سطور به آن اشاره شد، ارایه راه حل های فناورانه به مراجعه کنندگانش می باشد. در نتیجه جم‌ترونیک متعهد است با بهینه سازی فرایندهای تامین، تدارک اقلام، سپرهای دفاعی لازم را در برابر سونامی نوسانات فراهم سازد تا بار تورمی روی دوش مراجعه کنندگان جم‌ترونیک قرار نگیرد. این اقدام صرفا در حوزه بهبود فرایندهای تامین و تدارکات نخواهد بود و شامل کشف و تامین فناوری های جایگزین کاربردی نیز خواهد شد. به این شکل که اگر قیمت کالایی به قدری بالا رفت که برای مراجعه کننده جم‌ترونیک خرید آن توجیه اقتصادی نداشته باشد، جم‌ترونیک خود را متعهد می داند که کالایی جایگزین را شناسایی کرده و وارد خط فروش خود کند تا مسیر بهبود و تعالی مراجعه کنندگان همچنان باز بماند.

ضوابط مراجعه کنندگان خرید عمده جم‌ترونیک

جم‌ترونیک به مراجعه کنندگان خرید عمده پیشنهاد می کند، بعد از مشاهده اقلام مورد نظر در جم‌ترونیک پیش از سفارش با بخش فروش عمده ارتباط بگیرند. نظر تیراژ بالای مراجعه کنندگان، موجودی اقلام مندرج در جم‌ترونیک ذکر نمی شود. بنابر این ممکن است هر از گاهی احتمال کسری موجودی یک یا چند قلم کالا پیش بینی می شود. در این صورت با ارتباط با کارشناسان پشتیبانی فروش جم‌ترونیک ضریب اطمینان سفارش های عمده افزایش می یابد. جم‌ترونیک خود را موظف می داند تا جای ممکن کسری سفارش را تامین و تدارک ببیند در غیر این صورت جم‌ترونیک با مراجعه کننده برای جایگزینی کالا و یا بازپرداخت مبلغ کسری موجودی به صورت واریز در کیف پول مراجعه کننده و یا واریز به حساب او اقدام کند. لازم به ذکر است واریز وجه به دلیل طی مراحل اداری حسابداری حداکثر ظرف 72 ساعت انجام خواهد شد. همچنین اگر جم‌ترونیک تشخیص دهد که نیازی به هماهنگی درباره کسری موجودی نیست، مبلغ کسری موجودی به حساب کیف پول مراجعه کننده واریز خواهد شد تا ایشان در سفارش بعدی از آن برای خرید های بعدی استفاده کند.

ثبت سفارش جم‌ترونیک

جم‌ترونیک یک کسب و کار آنلاین است و در صورتی می تواند به سفارش مراجعه کنندگان رسیدگی کند که این سفارش ها در جم‌ترونیک ثبت شده باشد و وضعیت پرداخت سفارش در وضعیت تایید شده قرار گرفته باشد. در غیر این صورت امکان رسیدگی به سفارش های مراجعه کنندگان برای جم‌ترونیک فراهم نخواهد بود.

دریافت سفارش و هزینه‌های مربوطه در جم‌ترونیک

بیشینه زمان مورد نیاز جم‌ترونیک برای پردازش سفارش های مراجعه کنندگان، یک روز کاری خواهد بود، در این شرایط سفارش در وضعیت «در حال پردازش» قرار می گیرد.

در روزهای خاص و روزهایی که با سفارش ها به بیشینه اوج خود می‌رسد، این احتمال وجود دارد که مدت زمان پردازش سفارش مراجعه کنندگان به دو یا سه روز کاری بیانجامد. در صورتی که این زمان بیشتر شود جم‌ترونیک از طریق کانال های ارتباطی مراتب را به اطلاع مراجعه کننده می رساند.

زمان دریافت سفارش نیز تابعی است از روشی که مراجعه کننده در جم‌ترونیک برای دریافت سفارش خود انتخاب کرده است. هزینه بسته بندی و ارسال سفارش ها از عهده جم‌ترونیک خارج بوده و مراجعه کننده با ثبت سفارش عملا هزینه آن را تقبل می کند. هزینه بسته بندی نیز از تعداد اقلام سفارش داده شده تبعیت می کند. این هزینه به هزینه ارسال اضافه شده و جم‌ترونیک در مرحله پرداخت به اطلاع مراجعه کننده می رساند.

نظر به اینکه کلیه اقلام مرسولی از سوی عامل حمل و نقل بیمه خواهند داشت، تمام مسولیت مرسوله و آسیب های احتمالی بر عهده طرف قرارداد حمل و نقل سفارش خواهد بود و پیگیری های آن از عهده جم‌ترونیک خارج و بر عهده مراجعه کننده خواهد بود. با این وجود جم‌ترونیک خود را موظف می داند تا جای ممکن مراجعه کننده را در این شرایط همراهی کند.

هزینه ارسال با توجه به گزینه ای که مراجعه کننده به جم‌ترونیک اعلام کرده محاسبه می شود. لازم به ذکر است هزینه حمل و نقل با تیپاکس به صورت پس کرایه است. به این معنی که تیپاکس هنگام تحویل سفارش به مراجعه کننده هزینه را دریافت می کند و این هزینه تابعی از وزن سفارش است. همچنین سفارش هایی که وضعیت ارسال آن «پیک» قید شده است نیز به وسیله «پیک» تحویل خواهد شد.

همراه هر سفارش «ارسال شده»، یک نسخه فاکتور خرید خواهد بود که ممهور به مهر جم‌ترونیک و شامل اطلاعات ارایه شده از سوی مراجعه کننده است. لازم به ذکر است که پس از ثبت سفارش امکان تغییر اطلاعات فاکتور خرید، تبدیل فاکتور خرید به چند فاکتور مجزا و همچنین امکان تجدید صدور فاکتور خرید امکان پذیر نمی باشد. همچنین نسخه الکترونیکی فاکتور خرید، مهر جم‌ترونیک را به همراه ندارد.

پرداخت مبلغ سفارش در جم‌ترونیک

مراجعه کنندگان می توانند مبلغ سفارش را به صورت آنلاین پرداخت کنند.

پیگیری سفارش‌ها در جم‌ترونیک

برای هر گونه پیگیری سفارش ها، کافی است به پنل کاربری خود در جم‌ترونیک مراجعه کنید. سفار ش ها پس از اینکه پرداخت‌شان تایید شد، به واحد پردازش جم‌ترونیک می رود. سفارش هایی که وارد واحد پردازش جم‌ترونیک می شوند و در وضعیت «در حال انجام» قرار می گیرد. وضعیت «در حال انجام» به این معناست که سفارش شما در مرحله عملیاتی  قرار گرفته است. پس از اینکه سفارش توسط همکاران جم ترونیک آماده ارسال شد وضعیت سفارش به «تکمیل شده» تغییر می کند.

شیوه های ارسال سفارش در جم‌ترونیک

پس از آنکه سفارش در واحد پردازش جم‌ترونیک تکمیل شد، نوبت به مرحله ارسال سفارش می رسد. در این مرحله سفارش تحویل واحد لجستیک جم‌ترونیک می شود. در این واحد سفارش ها با توجه به درخواست مراجعه کننده برای شیوه ارسال دسته بندی می شود. این دسته بندی شامل

  • پست کردن سفارش
  • تحویل حضوری در محل فروشگاه
  • پیک کردن سفارش در محدوده شهر تهران
  • تیپاکس کردن سفارش

در صورتی که مراجعه کننده تمایل دارد که وضعیت سفارش خود را از کانال پیامک دریافت کند، باید از عدم مسدود بودن پیامک های انبوه روی خط خود اطمینان داشته باشد. در غیر این صورت ممکن است پیامک های حاوی اطلاعات وضعیت سفارش به دست مراجعه کننده نرسد.

مراجعه کنندگانی که گزینه تیپاکس را برای دریافت سفارش خود انتخاب کرده باشند در بازه زمانی یک تا دو روز سفارش به دستشان خواهد رسید. این زمانی است که شرکت تیپاکس اعلام کرده است. هزینه ارسال با تیپاکس به صورت پس کرایه است. به این معنی که پس از تحویل سفارش، هزینه دریافت می شود. هزینه دریافتی تیپاکس از وزن سفارش تبعیت می کند.

در خصوص سفارش هایی که مقرر شده با پیک به دست سفارش دهنده برسد، ذکر این نکته لازم است که این روش تحویل سفارش صرفا در محدوده شهر تهران امکان پذیر می باشد.

گارانتی و خدمات پس از فروش جم ترونیک

از زمان دریافت سفارش تا زمانی که هرگونه مغایرت مشاهده شود، صرفا دو روز کاری فرجه اطلاع رسانی به جم‌ترونیک وجود دارد. به این معنا که دریافت کننده سفارش دو روز کاری فرصت دارد تا سفارش را بررسی کرده و با فاکتور مطابقت دهد. در خارج از این بازه زمانی با توجه به ترافیک بالای سفارش ها امکان رسیدگی به عدم مغایرت فراهم نمی باشد. همچنین دانستن این نکته ضروری است که کالاهایی از جمله میکروکنترلرها، کالاهای نیمه هادی و کالاهایی از این دست غیرقابل تعویض هستند.

کلیه دستگاه‌‌ها و تجهیزات الکترونیکی که تولید داخل نیستند و نیز ماژول ها در صورتی که در صفحه آن کالا اشاره ای به گارانتی نشده باشد، مشمول گارانتی نمی شوند و صرفا تا دو روز کاری پس از دریافت سفارش، بازه مهلت تست برایشان در نظر گرفته شده است. اگر بعد از انجام تست نیز هر گونه مساله ای مشاهده شود، کافی است با پشتیبانی جم‌ترونیک هماهنگی شود تا کالا به همراه فاکتور سفارش به جم‌ترونیک جهت بررسی بازگشت داده شود. در صورتیکه واحد فنی جم‌ترونیک وجود مساله در کالا را تایید کند، یا کالای معوض ارسال خواهد شد یا مبلغ آن وارد کیف پول مراجعه کننده خواهد شد و یا به حسابش بازگشت داده خواهد شد. این در شرایطی امکان پذیر است که واحد فنی جم‌ترونیک در کالا صدمه و یا تغییر فیزیکی مشاهده نکند.

در صورتیکه کالای مساله دار در خارج از بازه مقرر به جم‌ترونیک گزارش شود، خارج از خدمات گارانتی به آن رسیدگی خواهد شد. در این صورت، اگر کالای مساله دار امکان تعمیر داشته باشد، با هماهنگی سفارش دهنده و دریافت هزینه تعمیر، اقدام اصلاحی روی آن انجام خواهد شد. اما اگر امکان تعمیر نداشته باشد، جم‌ترونیک عهده دار خسارت ناشی از اهمال صاحب سفارش در اطلاع رسانی داخل بازه زمانی قید شده نمی باشد.

با توجه به اینکه شمار زیادی از مراجعه کنندگان جم‌ترونیک تولید کنندگان محترم ایرانی می باشند، پیشنهاد می شود پیش از تزریق کالا به خط تولید، و ظرف بازه دو روز کاری پس از دریافت سفارش، با استفاده از روش های نمونه گیری کنترل کیفیت، از مرغوبیت کالا اطمینان حاصل شود.

هزینه بازگشت دادن سفارش به جم‌ترونیک بعد از اینکه واحد فنی وجود مساله در کالای بازگشتی را تایید کرد به حساب مراجعه کننده و یا کیف پول او واریز خواهد شد. این اقدام پس از رویت مدارک مربوط به هزینه بازگشت(فاکتور هزینه ترابری بازگشت کالا) انجام پذیر است.

نظرات کاربران

ذکر این نکته ضروری است که نظرات کاربران با توجه به تجربه کاربری ایشان از کالاهایی است که درباره آن می نویسند. این تجربه ممکن است با معیارهای فنی و علمی و فناوری مطابقت نداشته باشد. بنابر این نمی توان صرفا به این نظرات به عنوان نظرات فنی استناد کرد. بنابر این شایسته است در صورتیکه برخی نوشته های کاربران برایتان موضوعیت پیدا کرد، آن را با منابع موثق علمی و منابع فناوری معتبر مطابقت دهید.

کنسل کردن سفارش

اگر سفارش وارد واحد پردازش نشده باشد و یا به مرحله «تکمیل شده» نرسیده باشد امکان کنسل کردن آن از سوی سفارش دهنده امکان پذیر است. در این صورت وجه سفارش به کیف پول و یا حساب بانکی واریز خواهد شد

برگشت خوردن سفارش:

در صورتی که بسته ارسالی به جم‌ترونیک بازگردانده شود، اگر علت بازگشت عدم حضور سفارش دهنده در زمان تحویل و یا اشتباه بودن مشخصاتی باشد که سفارش دهنده در جم‌ترونیک اعلام کرده است، هزینه ارسال مجدد بر عهده سفارش دهنده خواهد بود.

قیمت های مندرج در جم‌ترونیک

قیمت های مندرج در جم‌ترونیک برای خرده فروشی است و در صورتیکه مراجعه کننده قصد خرید عمده را داشته باشد، می تواند با واحد پشتیبانی جم‌ترونیک ارتباط گرفته تا تخفیف عمده بعد از بررسی سفارش اعمال و اعلام شود.

همچنین به صورت ادواری تعدادی از کالاها در بخش فروش ویژه قرار می گیرند. قیمت کالاهایی که در بخش فروش ویژه قرار می گیرند صرفا در بازه زمانی که در این بخش قرار می گیرند معتبر هستند.

شرایط استفاده از کالا و خدمات جم‌ترونیک

جم‌ترونیک یک فروشگاه آنلاین کالاهای صنعت الکترونیک است. فلسفه وجودی جم‌ترونیک ارایه راه حل های فناورانه بر پایه فناوری های پایه و نوآورانه الکترونیک به تولید کنندگان، مخترعان، مبتکران، اساتید، دانشجویان و هنرجویان الکترونیک برای اهداف بشردوستانه و دوست دار محیط زیست  است. لذا جم‌ترونیک از مراجعه کنندگان خود می خواهد که ایشان نیز به این اهداف پایبند باشند و بر اساس قوانین ج.ا.ایران از کالاهای موجود در جم‌ترونیک خریداری و استفاده کنند. در صورتی که  ثبت کننده سفارش در جم‌ترونیک از سفارش خود برای اعمال غیر قانونی استفاده کند، جم‌ترونیک ضمن محکوم بودن چنین اقدامی، هر گونه مسولیتی را در این خصوص از خود سلب می نماید. همچنین در صورتی که برای استفاده از یک کالای خاص نیاز به مجوز باشد، ثبت کننده سفارش مسول دریافت مجوزهای لازم از مراجع ذی صلاح و معتبر خواهد بود و در این خصوص مسولیتی متوجه جم‌ترونیک نخواهد بود.

تغییر ضوابط و قوانین جم‌ترونیک

نظر به اینکه دنیای علم و فناوری دایم در حال به روز رسانی است و قوانین حاکمیتی داخلی و بین المللی نو به نو به روز می شود، جم‌ترونیک این حق را برای خود محفوظ می داند که ضوابط و قوانین حاکم بر فروشگاه آنلاین خود را به تناسب این تغییرات به روزرسانی کرده و از طریق وب سایت خود در دسترس مراجعه کنندگان قرار دهد.

قوه قهریه:

کلیه ضوابط و قوانین درج شده در جم‌ترونیک برای شرایط صلح و پایداری است و در صورتی که هر یک از مصادیق قوه قهریه(از جمله قهر طبیعت و نه محدود به قهر طبیعت بلکه مشتمل و مجتمع بر غیر از آن از جمله حوادث، اتفاق ها و پدیده های اجتماعی) مصداق پیدا کند، مسولیتی متوجه جم‌ترونیک نخواهد بود.