وبلاگ آموزشی جم ترونیک

آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی با ماژول دما XH-W1209

آموزش ساخت ماشین جوجه کشی خانگی با استفاده از ماژول ترموستات XH-W1209

در این مقاله روش ساخت دستگاه جوجه کشی با استفاده از ماژول دما XH-W1209 و چگونگی کار کردن با آن برای کسانی که به این کار علاقه‌مند هستند توضیح داده شده است. دستگاه‌های جوجه‌کشی انواع مختلفی دارد که باید با توجه به نوع کاربرد و هدفی که دارید مدل مناسب را انتخاب کنید. در این مطلب درباره ساخت دستگاه جوجه کشی با استفاده از ماژول دما XH-W1209 یا دستگاه جوجه کشی خانگی گفته‌ایم.

 

ماژول دمای XH-W1209 چیست؟

ماژول دمای XH-W1209 درواقع یک کنترل‌کننده ترموستات فوق‌العاده کم‌هزینه و در عین حال بسیار کاربردی است. با استفاده از این ماژول می‌توان به طور هوشمند برق اکثر انواع دستگاه‌های الکتریکی را بر اساس دمای حس شده توسط سنسور دمای NTC با دقت بالا کنترل کرد.

ترموستات XH-W1209 نیز وسیله‌ای اتوماتیک است که برای ثابت نگه داشتن دمای یک محیط یا محفظه استفاده می‌شود. ماژول‌هایی که در ترموستات‌ها استفاده می‌شود معمولا دو مدل مکانیکی و الکترونیکی دارند.

خرید ماژول ترموستات دیجیتال XH-W1209 دارای نمایشگر و کلیدهای کنترلی

قطعه‌های مورد نیاز برای ساخت دستگاه جوجه کشی

برای ساخت استاندارد یک دستگاه جوجه کشی خانگی به یک جعبه، ترموستات، کنترل رطوبت، دماسنج، کندلر و چسب نیاز دارید. در ادامه درباره نحوه ساخت و اجزای آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

مرحله 1 برای ساخت دستگاه جوجه کشی خانگی با ماژول XH-W1209: سخت افزار دستگاه

  1. یک جعبه از جنس یونولیت یا کارتن

این جعبه که برای بدنه یا محفظه جهت ساخت دستگاه جوجه کشی با استفاده از ماژول دما XH-W1209 استفاده می‌شود باید بسته به تعداد جوجه‌هایی که می‌خواهید در یک زمان از تخم بیرون بیاید باید انتخاب شود، ممکن است جعبه‌ای کوچک بخواهید که فقط 20 تا 30 عدد تخم را در خود جای دهد یا یک جعبه بزرگتر به سبک کابینت که چندصد تخم را بتواند در خود جای دهد. قبل از انتخاب باید تعیین کنید که چند تخم مرغ را می خواهید جوجه کشی کنید و سپس در مورد جعبه تصمیم بگیرید.آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی خانگی

 اگر جعبه از جنس یونولیت باشد بهتر است چرا که جنس یونولیت مانع از هدر رفتن دمان و رطوبت می‌شود. هرچه این یونولیت ضخیم‌تر باشد کمک بیشتری به شما می‌کند چون در برابر ضربه نیز مقاوم‌تر خواهد بود. توجه کنید که جوجه‌های در حال رشد درست مثل انسان به اکسیژن نیاز دارند. پوسته تخم متخلخل است و اجازه خروج دی اکسید کربن و ورود اکسیژن را می‌دهد. بهتر است جعبه یک پنجره دید برای مشاهده تخم‌ها نیز داشته باشد. برای اضافه کردن پنجره می‌توان از طلق یا شیشه استفاده کرد و آن را توسط نوارچسب عایق بندی کرد.

  1.     ترموستات

حفظ دمای مناسب در ساخت دستگاه جوجه کشی با استفاده از ماژول دما XH-W1209 بسیار مهم است. مهم‌ترین نکته در ساخت دستگاه جوجه‌کشی این است که جنین‌های در حال رشد دمای مورد نیازشان تامین شود. یک ترموستات XH-W1209 خوب به شما کمک می‌کند دما را در محدوده مناسبی نگه دارید. دمای ایده‌آل پذیرفته شده برای تقریباً همه پرندگان 99.5 درجه فارنهایت (37.5 درجه سانتیگراد) است.

 

  1.     دماسنج و رطوبت‌سنج

یک دماسنج در ساخت دستگاه جوجه کشی با استفاده از ماژول دمای XH-W1209 دما را اندازه‌گیری می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که ترموستات را مطابق با آن تنظیم کنید. دماسنج‌ها هم به صورت دستگاه‌های آنالوگ و هم انواع دستگاه دیجیتال موجود هستند.

آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی خانگی با استفاده از ماژول ترموستات XH-W1209

  1.     کندلر

شمعدان تخم‌مرغ یک نور اصلاح شده است که به شما این امکان را می‌دهد که ببینید آیا تخم‌مرغ در حال رشد است یا خیر. با یک شمع خوب می‌توانید حرکت جنین را مشاهده کنید. اگر تخم‌مرغی در حال رشد نیست، می توانید آن را بردارید تا فضا برای تخم مرغ‌های در حال رشد باز شود.

 

مرحله ۳: تنظیم رطوبت در دستگاه جوجه کشی خانگی با ماژول XH-W1209

یکی از مواردی که لازم است در ساخت جوجه کشی به آن توجه ویژه شود تنظیم رطوبت است. تنظیم نبودن رطوبت منجر به مرگ جوجه در داخل تخم شده و یک جوجه کشی ناموفق را رقم خواهد زد؛ از این رو لازم است به تنظیم رطوبت توجه ویژه‌ای داشته باشید.

مدیریت رطوبت در دستگاه جوجه کشی به حفظ مقدار مناسب سطح آب بستگی دارد. به عنوان یک قاعده کلی، هر چه سطح آب بیشتر باشد، رطوبت در دستگاه جوجه کشی شما بیشتر خواهد بود. می توانید از ظرفی برای نگهداری آب استفاده کنید و در صورت نیاز آن را دوباره پر کنید، حتی می‌توان از یک ظرف پلاستیکی یا یکبار مصرف نیز استفاده کرد.

اگر قصد دارید دستگاه جوجه کشی را به صورت کامل دقیق تنظیم کنید باید در ابتدا از سالم بودن همه سیستم‌های دستگاه اطمینان داشته باشید. برای تست باید تخم‌مرغ‌های دستگاه را خارج کنید و سپس مخزن رطوبت ساز را پر کنید و دما و رطوبت مناسب برای جوجه کشی را تنظیم کنید. سپس برای اطمینان از صحیح بودن دما و رطوبت با استفاده از یک دماسنج آن را اندازه‌‌گیری کنید.

نکته مهم دیگر این است که حتما باید قبل از قرار دادن تخم‌مرغ‌ها داخل دستگاه کهنه‌ها را از تازه‌ها جدا کنید چرا که رطوبت تخم‌مرغ‌های کهنه بات ازه کاملا متفاوت است.

برای خرید هیت سینک و همچنین خرید پد عایق روی هر کدام کلیک کنید.

مرحله ۴: تنظیم و کنترل دما با استفاده از ماژول دمای XH-W1209

ماژول دمای W1209  همانطور که قبل‌تر گفتیم؛ یک کنترل‌کننده ترموستات بسیار کم‌هزینه و در عین حال بسیار کاربردی است که به شما این امکان را می‌دهد به صورت هوشمند قدرت اکثر انواع دستگاه‌های الکتریکی را بر اساس دما کنترل کنید. این دستگاه توسط سنسور دمای NTC با دقت بالا حس می‌شود.

این ماژول دارای سه تک سوئیچ است که با استفاده از دکمه set می‌توان به هفت مورد P6,P5,P4,P3,P2,P1,P0 برای تنظیم ترموستات XH-W1209 دسترسی پیدا کرد. سپس با وارد شدن به منو می توانید محدوده دمای مورد نیازتان را انتخاب کنید.

حالت P0 خنک‌کننده یا گرم‌کننده

حالت P0 عملکرد ماژول ترموستات XH-W1209 را در دو حالت خنک‌کننده یا گرم‌کننده تنظیم می‌کند. در این حالت، C نشان‌دهنده خنک‌کننده و H نشان‌دهنده گرم‌کننده است.

حالت P1 هیستریسس

تنظیم مقدار هیسترزیس یا اصطلاحا خطا یکی از ویژگی‌های بسیار خوبی است که ماژول کنترل دما XH-W1209 دارد. به این معنی که؛ در صورت نوسان دمای محیط حول دمای تعیین شده رله مداما قطع و وصل نشود.

حالت P2 تعیین ماکزیمم حد دما

در این مد می‌توان بیشترین حد دما را تنظیم کرد. البته این دما حتما باید کمتر از ۱۱۰ درجه سانتی‌گراد باشد.

حالت P3 تعیین مینیمم حد دما

در مد برخلاف مدP2  کمترین حد دما را تنظیم می‌کند. البته این دما باید بیشتر از -55 درجه سانتی‌گراد باشد.

حالت P4 کالیبراسیون

ویژگی کالیبراسون دما نیز یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب ماژول کنترلر دما XH-W1209 است.در این حالت می توان ماژول ترموستات W1209 را مانند یک ترمومتر دقیق تنظیم کرد.

حالت P5 تاخیر در قطع رله

در این مد، زمان تاخیر اولیه بین ۱ – ۱۰ دقیقه قابل تنظیم است.

حالت P6 اخطار دمای بیش از حد

در این مد ابتدا باید ماژول کنترل دما XH-W1209 را خاموش و سپس روشن کرد. در مرحله بعد وارد تنظیمات شوید و دمای موردنظرتان را انتخاب کنید.

همچنین می توانید برای خرید المان سرد/گرم کننده از جم ترونیک کلیک کنید.

مرحله ۵: چرخاندن تخم‌ها

این مرحله یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین مراحل جوجه کشی است که باید با دقت بالا انجام شود. بعد از ساخت دستگاه جوجه کشی خانگی باید برای یادگیری این کار زمان بگذارید. به صورت کلی؛ تخم‌مرغ‌ها باید حداقل 4-6 بار در روز در طول دوره جوجه کشی چرخانده شوند. از چرخاندن تخم‌ها در سه روز آخر قبل از جوجه‌ریزی به صورت جدی خودداری کنید. در این مرحله؛‌ جنین‌ها در حال حرکت به سمت جوجه‌ریزی هستند و نیازی به چرخش ندارند. برای حفظ دما و رطوبت مناسب، انکوباتور را در حین جوجه کشی بسته نگه دارید. دریچه‌های هوا باید در مراحل آخر جوجه کشی تقریباً کاملاً باز باشند.

در برخی دستگاه‌های جوجه کشی چرخش تخم‌مرغ‌ها با تنظیمات از قبل تعیین شده به صورت اتوماتیک انجام می‌شود و در برخی دیگر باید به صورت دستی توسط فرد انجام شود که خیلی توصیه نمی‌شود که این کار به صورت دستی انجام شود.

در دستگاه‌های اتوماتیک چرخش تخم‌مرغ‌ها به صورت یکسان اتفاق می‌افتد.

شاید برایتان سوال پیش بیاید که تخم‌‌ها هر چند وقت یک بار باید در دستگاه چرخانده شوند؟ درواقع می‌توان گفت زمان چرخش و حتی نحوه چرخش تخم‌ها کاملا بستگی به نوع تخم دارد. برای مثال معمولا تخم بلدرچین هر دو تا چهار ساعت نیاز به چرخش دارد. 

 

جمع‌بندی

در این مقاله از جم ترونیک به آموزش ساخت یک دستگاه جوجه کشی خانگی با استفاده از ماژول دمای XH-W1209 پرداختیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و پیشنهاد می‌کنیم به سایر مقالات مجله جم ترونیک سر بزنید. همچنین بازدید از فروشگاه جم ترونیک را برای خرید قطعات و لازم الکترونیکی برای ساخت این پروژه، فراموش نکنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *